Moters veidas.

Senėjanti oda Profilaktika

Mūsų oda pradeda senėti nuo maždaug 25-erių. Bendro odos senėjimo priežastis iš esmės galima suskirstyti į dvi: vidines ir išorines. Dėl amžiui būdingo senėjimo ir genetikos, vidiniai veiksniai yra saviti, jų pakeisti negalima. Tačiau išorinius veiksnius galima kontroliuoti taikant holistinį požiūrį į profilaktiką.

Senėjančios odos struktūra

Kaip senėja odos struktūra?

Senėjimas prasideda dėl savitų, vidinių veiksnių ir išorinių, gyvensenos nulemtų veiksnių. Bendras odos senėjimas vyksta kiekvienoje odos struktūros dalyje.

Odą sudaro trys skirtingi sluoksniai: epidermio, dermos ir poodinis. Senėjimas gali vykti kiekviename sluoksnyje, kur atsiranda skirtingų senėjimo požymių.

Epidermio sluoksniai

  • Pokyčiai: lėtesnis ląstelių atsinaujinimas, sumažėjusi lipidų gamyba.
  • Išoriniai požymiai: šiurkštesnė, sausesnė struktūra su smulkiomis linijomis ir raukšlėmis. Labiau jautri UV spinduliams, prasčiau gyja ir labai linkusi į infekcijas.

Dermos sluoksniai

  • Pokyčiai: kolageno sumažėjimas po 1 % per metus, elastino kiekio mažėjimas. Suprastėjusi kraujotaka.
  • Išoriniai požymiai: mažiau elastinga oda, kurią lengviau pažeisti ir kuri labiau linkusi raukšlėtis. Apimties ir švytėjimo praradimas. Su odos jaunyste siejamo rausvo švytėjimo sumažėjimas.

Poodiniai sluoksniai

  • Pokyčiai:  riebalų ląstelių dydžio ir skaičiaus sumažėjimas. Sumažėjęs diferencijuotas pajėgumas.
  • Išoriniai požymiai: prarasta apimtis, gilesnės raukšlės ir įdubę skruostai. Prasčiau gyja žaizdos.
Odos ir jos sluoksnių grafinis atvaizdavimas.
Odos senėjimas kiekviename odos sluoksnyje (1. Epidermio sluoksniuose, 2. Dermos sluoksniuose, 3. Poodiniuose sluoksniuose) vyksta skirtingai.
SPRENDIMAI

Kaip išvengti pirmalaikio senėjimo?

Senėjimas – tai natūralus procesas, kurio išvengti negalima. Tačiau pastebimus bendro odos senėjimo požymius galima sumažinti. Naudinga apžvelgti gyvensenos pasirinkimus, darančius poveikį odai. Tie išoriniai veiksniai skatina laisvųjų radikalų susidarymą kūne – tai procesas, vadinamas oksidaciniu stresu. Laisvieji radikalai pažeidžia kiekvieną odos ląstelių dalį ir skatina atsirasti matomus senėjimo požymius: raukšles, išnykusį stangrumą ir švytėjimą bei suprastėjusį odos tonusą.

Nebūkite ilgai saulėje

Ilgas ir kasdienis buvimas saulėje skatina oksidacinio streso nulemtą procesą, vadinamą fotosenėjimu. Reikia pakankamai įvertinti saulės poveikį bendram odos senėjimui.

"80 % pirmalaikio odos senėjimo požymių atsiranda dėl žalojančio UV spindulių poveikio."

Nors oda geba apsisaugoti nuo saulės įdegdama ir storėjant epidermiui, tačiau yra riba. Ši riba kiekvienam asmeniui yra skirtinga, o ją viršijus padaroma neatitaisoma žala odai, greičiau atsiranda senėjimo požymių.

Bet kuriuo metu būnant saulėje (netgi žiemą) oda veikiama žalojančios UV spinduliuotės. Daugiau apie UVA ir UVB spindulių poveikį odai skaitykite čia. Tai gali lemti įdegį, nudegimą, netolygią pigmentaciją, odos senėjimą, o blogiausiu atveju – netgi odos vėžį. Norint sumažinti žalojantį saulės poveikį reikalingas rimtas požiūris į apsaugą nuo saulės. Naudinga į kasdienę odos priežiūros rutiną įtraukti SPF produktų. Tinkama apsauga nuo saulės pasirenkama pagal odos tipą, pigmentacijos tipą ir saulės intensyvumą buvimo vietoje. Skaitykite daugiau apie veido apsaugą nuo saulės.

Moteris su baltu galvos apdangalu.
Ilgalaikis ir kasdienis saulės poveikis sukelia fotosenėjimą.
Moteris purškia apsaugos nuo saulės priemonę ant dilbio
Svarbu nuolat naudoti apsaugą nuo saulės.

Meskite rūkyti

Cigaretėms naudojamos cheminės medžiagos ir nikotinas, panašiai kaip tarša, skatina oksidacinį stresą. Mesti rūkyti – tai pagrindinė holistinio požiūrio dalis, siekiant sumažinti bendrą odos senėjimą.

Tinkama odos priežiūros rutina

Kadangi bendras odos senėjimas prasideda nuo 25-erių, profilaktikos reikia imtis kuo greičiau, kad procesas sulėtėtų ir ateityje išvengtumėte žalos. Rūpinimasis oda, pasirinkus gerą odos priežiūros rutiną, padės sulėtinti bendro odos senėjimo požymius. Naudojamus produktus reikia nustatyti pagal pagrindinę senėjimo problemą – ar tai raukšlės, apimties praradimas, ar sumažėjęs stangrumas ir švytėjimas.

  • Pirmasis žingsnis yra valymas produktu, kuris nuvalo makiažą ir nešvarumus, nesukeldamas odai streso. Jis turi būti švelnus ir nesausinti odos.
  • Tonizuojant odą tinkamu toniku išvaloma ir kitam žingsniui paruošiama oda.
  • Odos priežiūra suteikia odai jai reikiamą drėkinimą ir maitinimą. Tai padeda įveikti senėjimo požymius, tarp kurių dažnai yra amžiaus nulemtas sausumas.
  • Jei tikėtina, kad dienos metus odą veiks saulė, efektyvią veido apsaugos nuo saulės priemonę naudokite prieš priežiūros produktą (nepriklausomai nuo pagrindinės senėjimo problemos).
Veidą prausianti moteris
Geras veido valiklis turi būti švelnus ir nesausinti.
Priežiūros priemonę ant skruostų tepanti moteris
Tinkamos odos priežiūros rutinos priežiūros etapu naudojamos pagrindinės aktyviosios sudedamosios dalys padeda atitolinti senėjimo procesą.

Sveika mityba

Sveikai odai taip pat reikia drėkinimo iš vidaus.

Vandens gėrimas padeda išlaikyti odą sudrėkintą.

Kaip oksidacinis stresas žaloja odą, taip tinkama mityba gali padėti riboti šį procesą. Mityba su daug šviežių vaisių ir daržovių yra gausi antioksidantų ir mikroelementų. Antioksidantai – tai molekulės, galinčios neutralizuoti laisvuosius radikalus. Pakeitus mitybą ir į ją įtraukus daugiau šių pagrindinių maisto produktų galima sulėtinti ne tik išorinio oksidacinio streso nulemtą senėjimą, bet ir senėjimą, kurį lemia savitos, vidinės bendro odos senėjimo priežastys.

Obuolį valganti moteris
Švieži vaisiai ir daržovės turi daug antioksidantų, tokių kaip vitaminai C, A ir E.